Op het legendarische circuit van de 24 uur van Le Mans is vandaag de gloednieuwe PEUGEOT E-208 GTi onthuld. Een bijzonder moment, want deze lancering markeert niet alleen de komst van een compleet elektrische hot hatch gebaseerd op het populaire B-segmentmodel, maar ook de terugkeer van het iconische GTi-label bij PEUGEOT. De E-208 GTi levert indrukwekkende prestaties: met 280 pk accelereert hij van 0 naar 100 km/u in slechts 5,7 seconden.
De onthulling vond plaats in het bijzijn van media en enthousiaste PEUGEOT-fans, met aanwezigheid van topfiguren als Alain Favey (CEO van PEUGEOT), Jean-Marc Finot (CEO van Stellantis Motorsport) en Matthias Hossann (hoofdontwerper bij PEUGEOT). Ook coureur Paul Di Resta van Team Peugeot TotalEnergies was van de partij.
Veertig jaar geleden schreef PEUGEOT autogeschiedenis met de introductie van de 205 GTi. Aanvankelijk met een 1,6-liter motor (1984) en vervolgens met een 1,9-liter (1986), stapte de 205 GTi in een voor toen nieuw marktsegment: de compacte sportieve hatchback. De 205 GTi combineerde uitzonderlijke prestaties en rijplezier met een sportief maar subtiel design.
Gedurende vier decennia heeft het GTi-label van PEUGEOT een grote rol gespeeld in de geschiedenis van het merk. De GTi-versies van de 306, 206, 207 en 208 zijn geroemd om hun prestaties en indrukwekkende kwaliteiten. Ook in de autosport zijn met GTi’s talloze overwinningen behaald, met name in rally’s en rallyraids. GTi is meer dan een badge – het is een eretitel die gekoppeld is aan de meest iconische PEUGEOT-modellen.
Nu zet PEUGEOT de GTi-legende voort met de eerste 100% elektrische GTi. De E-208 GTi is dan ook méér GTi dan ooit tevoren en markeert het begin van een nieuw tijdperk voor de PEUGEOT GTi.
Iconische exterieur
Net als zijn illustere voorgangers van de afgelopen 40 jaar, valt de nieuwe E-208 GTi direct op door zijn krachtige en sportieve uitstraling. De carrosserie ligt 30 mm lager dan die van de reguliere E-208, terwijl de spoorbreedte aanzienlijk is toegenomen: 56 mm extra aan de voorzijde en 27 mm aan de achterzijde.
De grote 18-inch velgen, voorzien van het “PEUGEOT GTi”-logo, versterken het gespierde silhouet. Hun geperforeerde ontwerp is een subtiele verwijzing naar de legendarische “gatenwielen” van de 205 GTi. Maar vorm volgt functie: de openingen zorgen voor een betere koeling van de remmen en dragen bij aan de prestaties.
De wielkasten zijn een mooi voorbeeld van de combinatie tussen esthetiek en functionaliteit. Ze zijn verbreed om ruimte te bieden aan de grotere spoorbreedtes. Verder valt een elegante, sportieve rode lijn op, opnieuw een knipoog naar de 205 GTi. De wielkastrand is licht verbreed om de banden vrij baan te geven. Tegelijk wordt hiermee het sportieve karakter extra benadrukt.
Ook aan de onderzijde is veel aandacht besteed aan aerodynamica en design. De voorbumper is uitgerust met een extra spoiler voor meer neerwaartse druk, terwijl achteraan een specifieke diffuser met geïntegreerd LED-mistlicht zorgt voor een strakke en functionele afwerking. De glanzend zwarte accenten geven het geheel een elegante en ingetogen uitstraling..
Tot slot is rood dé kleur van de E-208 GTi. Het is een exclusieve, felrode carrosseriekleur zoals de iconische rode lak van de originele 205 GTi.
Aantrekkelijk interieur
De iconische rode kleur van PEUGEOT GTi’s ziet u bij deze nieuwe auto ook in het interieur terugt. Net als de 205 GTI, zijn de tapijten, vloermatten en veiligheidsgordels felrood. Dit geeft gelijk een sportieve sfeer aan de auto.
Het compacte stuurwiel – een essentieel element van PEUGEOT-rijplezier – is bekleed met geperforeerd rood leder en Alcantara®, met in het midden een rood GTi-embleem.
De auto heeft ook een visuele indruk met behulp van de 3 lichtstrepen in de bumper en de drie afzonderlijke LED-modules van de koplampen. Ook versterken de lampen de brede houding van de auto.
De afwerking is compleet verfijnd. de PEUGEOT GTi heel gedetaillerde rode accenten in het rootster, rond het PEUGEOT-lgo, in de koplampen, de wielkasten, op de voorste remklauwen, onder de achterspoiler, en in het stiksel over het dashboard.
Made in France
De E-208 GTi werd volledig ontwikkeld door de PEUGEOT Sport-teams in Satory (regio Parijs) en designerteams in Vélizy. Dankzij hun ervaring in de autosport zijn er geen compromissen gesloten op het vlak van prestaties en efficiëntie. Het resultaat: de E-208 GTi is het krachtigste en meest dynamische model in het B-segment. Het is tevens de eerste 100% elektrische auto ontwikkeld door PEUGEOT Sport.
Ervaring uit het World Endurance Championship (WEC) met de hybride PEUGEOT 9X8 – actief in de Hypercar-klasse – was van grote waarde voor het ontwerp van de E-208 GTi, vooral voor thermisch beheer en energieterugwinning. PEUGEOT Sport werkte ook intensief aan het onderstel en het remsysteem (zie verderop).
Ook is de krachtige elektromotor van de E-208 GTi geproduceerd in Trémery (Oost-Frankrijk). Een fabriek met een rijke historie, die nu is omgevormd tot een centrum voor elektrische aandrijflijnen via de Emotors joint venture tussen Stellantis en Nidec Leroy-Somer.
en zelfs voor specifieke onderdelen koos PEUGEOT voor de beste Franse leveranciers. Voor de banden werd er samengewerkt met Michelin, dat de high-performance Michelin Pilot Sport Cup 2-banden (maat 215/40-18) levert.
De PEUGEOT E-208 GTi levert een unieke rijervaring dankzij de directe invloed van PEUGEOT Sport. Met de beste vermogen-gewichtsverhouding in zijn segment (5,7 kg/pk) en een volledig geoptimaliseerd onderstel – inclusief verlaagde ophanging, bredere spoorbreedtes, sportieve demping en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden – biedt de E-208 GTi een perfecte balans tussen scherpe sportiviteit en dagelijks comfort. Het high-performance remsysteem met 355 mm-schijven en vierzuiger-remklauwen vooraan, ontwikkeld door PEUGEOT Sport, staat garant voor constante en krachtige remprestaties. In Sport-modus biedt het ESP-systeem maximale vrijheid voor een puur rijgevoel, vooral op het circuit. Binnenin versterkt de PEUGEOT i-Cockpit® de rijbeleving met sportstoelen, een scherp afgesteld stuur, rode grafische elementen op de schermen, en een instelbare sound experience die de prestaties van de elektromotor kracht bijzet.
De E-208 GTi is niet alleen snel en sportief, maar ook gebouwd voor de lange termijn. Met hoogwaardige materialen zoals Alcantara®, vernieuwde bekleding en robuuste vloermatten is hij voorbereid op intensief gebruik. De uitrusting is topklasse, met onder meer het PEUGEOT i-Connect-infotainmentsysteem, TomTom Connected Navigatie, spraakbesturing via “OK PEUGEOT” en draadloze smartphone-integratie. Alles aan deze GTi ademt kwaliteit, van het interieur tot de techniek. Het GTi-embleem keert daarmee sterker dan ooit terug – als symbool voor elektrisch rijplezier met karakter, degelijkheid en lange levensduur.
Compleet elektrische ecosysteem
De PEUGEOT E-208 GTi maakt deel uit van een compleet elektrisch ecosysteem dat garant staat voor een zorgeloos dagelijks gebruik. Dankzij de krachtige 54 kWh-batterij, gecombineerd met geoptimaliseerd batterijbeheer en de inherente efficiëntie van de E-208, bereikt de GTi een WLTP-actieradius tot 350 km. Opladen gaat snel en flexibel: via een WallBox (7,4 kW) is de batterij in 4 uur en 40 minuten volledig vol, terwijl 80% opladen aan een snellaadpunt van 100 kW minder dan 30 minuten duurt. Met de slimme “80% laadlimiet” kan je bovendien je laadniveau eenvoudig afstemmen op je dagelijkse ritten.
Ook op het gebied van slimme technologieën scoort de E-208 GTi hoog. De Trip Planner in het connected navigatiesysteem optimaliseert je route om actieradius en laadtijd te maximaliseren. Dankzij Vehicle-to-Load (V2L) functionaliteit kun je daarnaast eenvoudig externe apparaten, zoals een e-bike, opladen via de hoogspanningsbatterij van de auto. Via de MyPEUGEOT®-app beheer je op afstand diverse functies, waaronder het voorverwarmen of -koelen van het interieur, het plannen van het laadproces en het instellen van je navigatie – voor maximaal gemak en controle, waar je ook bent.